Det är dags

Sex veckor kvar till IM Klagenfurt och nu gäller det att se till så att kroppen får extra allt, inte bara träning utan även:

Sömn

Jag är usel på att gå och lägga mig, men nu ska jag se till att sova minst åtta timmar per natt. Inte fem-sex som det normalt blir. Det är ju lite löjligt att gå och lägga sig när man faktiskt älskar att sova. Du vet troligtvis att när du sover  går pulsen och kroppstemperaturen ner, blodtrycket sjunker, du andas inte lika många gånger per minut och musklerna slappnar av?  Men visste du att  kroppen dessutom producerar en mängd viktiga hormoner under natten när du sover som gör att du mår bättre under dagtid samtidigt som stresshormonernas nivåer går ner. Immunsystemet aktiveras även av sömnen, vilket med andra ord betyder att kroppen läker sig själv när du sover. Det är därför extra viktigt inför ett långt lopp att du sover ordentligt.

Vätska

Jag är fruktansvärt kass på att dricka och fast man borde få i sig minst tre liter per dag så är jag inte närheten. Från och med nu blir det minst en halv liter till frukost, vattenflaska på jobbet och minst en resorb på kvällen. Att träna så mycket som jag gör och sen inte fylla på vätska är ju bara korkat.

Yoga & Smidighet

Den sista tiden har jag slarvat med stretch och smidighet och min gamla rutin att avsluta dagen med yoga har bytts ut mot Netflixmarathon. Jag är nu så kort i musklerna att det gör ont.

Mat

GI boxen har blivit min räddning i veckorna. Jag hinner helt enkelt inte att göra bra lunchlådor just nu. Jag får fokusera på att laga egen mat på helgerna. GI boxen ger mig en bra bas och det går dessutom snabbt så jag hinner med mer på jobbet, vilket i sin tur  ger en bättre balans i livet.

Kosttillskott

Sedan en vecka tillbaka så äter jag extra magnesium, zink och Q10 för att hjälpa kroppen återhämta sig samt fylla på inför 2 juli. Magnesium är ett mineral som är väsentlig för energiproduktion, muskelfunktion, nervfunktion, och upprätthållandet av starka ben. Magnesium lagras i skelettet, celler och vävnader. Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen och brist ger bl a sämre immunförsvar. Det är också det mineral vi svenskar lider störst brist på. Bristproblemet beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast för att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans (som i mitt och Rebuz fall) och tarmsjukdomar. Även fytinsyra som förekommer rikligt i fullkornslivsmedel, nötter och bönor hämmar upptaget. Coenzym Q10 är nödvändigt för energiproduktionen och behövs även för immunförsvaret. Det kan också ge, bland annat, extra ork och lindra värk. Q10 brist är ganska vanligt när man tränar mycket och det är vanligare med Q10 brist ju äldre man blir.

Planering

Jag planerar alltid två veckor framåt i kalendern men nu sätter jag mig en stund varje kväll och tänker igenom dagen efter så att jag inte missat någon detalj. Tro mig det kan vara små saker ställer till det som att Rebuz SL kort inte ligger i jackan eller att jag missat att ta med mig mellis till jobbet. Det finns inget mer irriterande än en miss som gör att resten bara rasar.

Så nu gäller det. Fokusera och leverera. Varje pass i planeringen och ovanstående. Om det känns trist och inrutat? Ja, så klart. Men det ingår. För man gör inte en Ironman på uppstuds. I alla fall inte på de tider man vill göra det. Slarvar man med en del så presterar man helt enkelt inte på den nivå man skulle kunna göra och jag vill kunna göra mitt bästa. Så är det värt sex veckors fokus. Självklart! Nu kör vi 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *