Intervaller

I måndags gick jag tre veckor lång tempoperiod, dvs en massa intervaller, lite styrka och något enstaka distanspass. Tanken är att få upp hastigheten i benen och arbeta med en hög intensitet.

Idag så åkte jag och Rebuz därför till SATS Haninge där jag mötte upp Stefan för att springa på deras band. Fördelen med deras löpband mot de på SATS Farsta är att man kan låta dem gå under vilan när man kör maxintervaller. De i Farsta känner av att man kliver av och envisas med att stanna. Där fungerar det dock bra att köra 1km intervaller så man får planera lite smart.

På schemat stod 12 st 30/180 intervaller och passet är totalt 60 minuter. Vi lunkade i gång i ganska lugnt tempo och värmde upp ordentligt innan vi ökade tempot och jag drog upp bandet till 17 km/h. Stefan körde ett betydligt högre tempo än mig, men det är ju fördelen med band där vi faktiskt kan träna ihop och jag slipper se en ryggtavla som susar iväg ;). Att han är snabbare och starkare är enormt inspirerande.

Det är en stor skillnad att ha en träningskompis. Man vill ju inte förlora ansiktet utan man kör på fast man känner sig trött. Försökte tänka på att ha en kadens över 180 i intervallerna och räknade två gånger och hamnade strax under. Alla löpskolningstimmar börjar ge effekt.

Låg kvar på 17 km/h de första två intervallerna och drog sedan upp tempot till 18 km/h och körde fem till. Pulsen låg stabilt kvar på 152 (86% av max) efter intervallen och gick sen ner till 95. För att pressa mig lite ytterligare så ökade jag sen till 18,5 km/h, men i den nionde intervallen högg det till lite i vänster höft. Där fick jag för att jag slarvat med rörligheten och styrkan de senaste veckorna. jag fick dock den effekten på pulsen som jag hoppats på och hamnade efter intervallen på 172, men gick tillbaka som den skulle ner till 94 mellan intervallerna.

För att inte riskera något så drog jag ner hastigheten i de sista två intervallerna till 17 km/h igen. Det kändes fortfarande i höften och jag blev lite orolig. Inget hade gått sönder, det var jag säker på, men det var obehagligt.

Efter nerjoggen så gick Stefan och jag bort och stretchade. Jag la mycket tid på vänster höft, baksida lår osv och det började lossa lite smått och kännas bättre ingen. När jag kom hem så körde jag både foamroller och triggerball och nu känns den riktigt bra igen.

Ett riktigt skönt pass och jag är riktigt nöjd. Så glad att Stefan hängde på och jag fick lite pepp och sällskap. Nej, nu är det dags för bad och sen tidig sänggång i RO. Natti natti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *