Pre-race report : Vansbro Triathlon

Nu är det knappt 36 timmar kvar till starten i Vansbro Triathlon och under dagen har olika teorier kring väder, kläder mm haglat på Facebook. Det kommer bli kallt, det är alla överens om, men hur kallt. Under dagen har en allt värre bild målats upp och prognoserna blir bara värre och värre. Personligen är jag inte så orolig för vädret. Jag tror det kommer bli bra. Klart det kommer bli kyligt, men när man håller i gång så känner man det inte så mycket. Jag ser i fram emot att krypa upp i en soffa efteråt och värma mig och då brukar man ganska snabbt glömma att det varit kallt och regnigt och de soliga minnena från loppet etsar sig kvar.

Tyvärr har jag en liten svaghet i att jag älskar att förbereda mig inför ett lopp, jag älskar att genomföra ett lopp, men jag formligen hatar att stå på startlinjen. De sista fem minuterna innan ett lopp är värst, då kommer ångesten och tankarna far runt i huvudet. “-Vad gör jag här?” “-Alla andra är mycket duktigare” “-Jag vill hem!!!!”

Simningen på Vansbro Triathlon är 1900 m och de sista 1000 m är samma de sista 1000 m på Vansbrosimningen. Det kommer bli trångt utmed bryggorna, men jag kommer att köra mitt race och försöka hitta lugnet och bara pumpa på. Ber en stilla bön till Triatletguden att han inte släpper ner en massa bröstsimmare framför mig och att jag slipet få hårda hälar i sidorna samt hitta en bra simmare att drafta på. Distansen är jag trygg med så den är jag inte orolig för. Det som kan ställa till det lite grand är vattentemperaturen. Just nu är det bara 14,4 grader i vattnet, men det är inget som dubbla badmössor och lite adrenalin kan råda bot på.

karta_vansbro_triathlon_NY

Efter simningen så gäller det att få igång benen och få upp värmen igen. Lufttemperaturen ser ut att bli ganska sval på lördag så jag kommer jag sätta på mig ordentligt med kläder. Det är värt den lilla tiden extra som det kommer att ta. Jag vill inte sitta och frysa på cykeln i tre timmar och att fötterna domnar bort innan vi ska springa.

karta_vansbro_triathlon_NY

Cyklingen verkar tyvärr ganska tråkig, men jag kan ha fel. Den är ganska platt och 4,5 mil fram och tillbaka. Inte speciellt upphetsande. Jag har packat mer blocks, en gel och en bar samt sportdryck. Det borde räcka för att samla lite energi innan löpningen.

Löpning är det som jag är sämst förberedd på (se sträckan på den första kartan). Det har varit svårt att hinna med långpassen på våren då jag har cyklat en hel del. Strategin kommer därför vara att ta det relativt lugnt de första 15 km för att sedan öka om jag orkar de sista 6 km.

Det ska bli spännande på lördag. Lite pirrigt att känna på distanserna och på hur kroppen svarar. Det är en massa SCTare på plats så om inte annat så kommer det bli enormt kul att bara träffa alla och jag er i fram emot att heja fram varandra på löpningen när vi möts.

Och det som nu alla funderar på och som alla frågar: Vad är ditt mål? Och svaret är; Att ta mig runt, ha kul, göra mitt bästa och hålla mig hel. Vilken tid det kommer att ge mig, det har jag ingen aning om och det vågar jag inte ens spekulera i utan det kommer bli en överraskning på lördag kväll när jag trött och nöjd springer över startlinjen i Vansbro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *