Tester hos Sten m bla laktattest

Då var det återigen dags för tester hos Sten och jag måste säga att jag har inte känt mig så här dålig i form på länge så jag ser snarare denna omgång som ett avstamp inför nästa års säsong. Nu ett litet varningsfinger till de som råkat slinka in på min blogg, detta kommer bli ett ganska nördigt inlägg med mycket fokus på siffror och prestationsförmåga. (Men då jag är en stolt nörd så får du helt enkelt stå ut med det eller så föreslår jag att du letar upp något av de mer lättsamma inom Resor & Utflykter ;).)

Vi gjorde ett lite annorlunda upplägg denna gång och inledde med ett laktattest som sedan övergick i ett maxtest. Vi mätte även vikt, blodtryck samt gjorde ett simergometertest, men det besparar jag er i detta inlägg.

Sten har länge misstänkt att min maxpuls inte har legat så högt som jag trott och…han hade rätt. I och för sig så är det ganska skönt för då har jag nog gjort bättre i från mig än vad jag har trott den senaste tiden och kanske inte jobbat fullt så lugnt som jag tyckt.

Laktattestet inleddes med ett prelaktattest som visade ett värde på 1,8 mmol. Därefter inleddes själva testet genom att jag sprang på löpbandet i 10 km/h i fyra minuter, hoppade av, fick ett stick i fingret, sprang fyra minuter i 11 km/h osv.

laktat

Laktathalten i blodet stegrades långsamt och när vi kom upp i 13 km/h så låg det på 3,8 mmol. Det kändes fortfarande relativt lätt i kroppen och vi gick därefter till 14 km/h. Nu hade laktathalten definitivt kommit över 4 mmol och landade på 6,0 mmol och vi avbröt testet. Trots att pulsbandet strulade lite grand under passet så lyckades vi även få ut en bra pulskurva.

Så vad innebär detta i andra termer? Jo, om man går in i diagrammet så kan jag nu se att min anaeroba tröskel ligger runt 160 i puls när jag springer. (Dvs detta säger ingenting om var den ligger under de andra momenten i triathlon). Den hastighet som jag bör kunna hålla då, vid samma förhållanden, är 13,13 km/h och det innebär att jag skulle kunna springa milen på runt 45 minuter. Jag skulle alltså rent teoretiskt kunna pressa på lite mer än vad jag har gjort.

Efter laktattestet så gjorde vi ett kompletterande maxtest. Dvs Sten ökade hastigheten på bandet successivt och vi mätte pulsen vid varje ökning. Vi började på 13 km/h och gick upp till 17 km/h där jag dog totalt. Pulsen var då uppe i 174 och en minut efteråt så var laktathalten 8,3 mmol.

Utan att gå in på allt för mycket teknikaliteter om vilka metoder som Sten använde för att räkna ut min maxpuls så indikerar båda testerna att min maxpuls ligger runt 176, eller något lägre.

Sammanfattningsvis så vet jag nu vad som är mitt maxpuls (176) samt att min anaeroba tröskel ligger på 160. Det som händer härnäst är att jag kommer att få en ny uppdaterad pulstabell från Sten som visar var jag ska ligga på de olika löppassen, dvs när jag kör distans, intervaller och långpass. Jag kan också konstatera att jag på mina 30 sekunders intervaller bör ligga på ca 16-17 km/h för att få en bra effekt.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/12c/53308822/files/2014/12/img_1693.jpg

Löpning
Pulzon Låg Hög
Grön: 126 138
Blå: 139 150
Röd: 151 163
Svart: 164 176

Så nu har jag fått en ny uppdaterad zontabell samt lagt in den nya maxpulsen i klockan.
Den informationen kommer att komma väl till pass de närmaste veckorna när jag ska fokusera på tempo. Spännande 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *